 KapcsolatNév: Non-Stop Autós-Motoros Iskola
Cím: 1082, Bp. Üllői út 66.
(A Klinikák Metróállomásnál)
Tel.: (06-1) 303-0483
Tel.: (06-30) 257-3294
E-mail: [email protected]abc.hu
Térkép: Hol vagyunk?
Iroda: H-P: 8-18 óra, Szo: 8-12 óra
|
|
A KRESZ vizsga menete
A RUTIN vizsga menete
A FORGALMI vizsga menete
A KRESZ vizsga menete:
- Az elméleti 28 tanórás tanfolyamot követően 25 kérdésből álló számítógépes tesztvizsgát kell tenned.
- A vizsgaprogram használatára itt, a számítógépeinken bőven lesz lehetőséged.
- A vizsgán a kezdés előtt 15 perccel legyél ott.
- A kezdés előtt a vizsgarendező elkéri az okmányodat.
- Személyi igazolványt, vagy útlevelet, illetve, ha már van jogosítványod valamely kategóriára, akkor azt is.
- Az okmányok begyűjtése után a vizsgateremben a számítógépnél elfoglalod a helyed.
- A vizsgabiztos elmondja a vizsga rendjét.
- A válaszadás a vizsgán érintőképernyős.
- A vizsga időtartama 25 perc, kérdésenként 1 perc a rendelkezésre álló idő.
- A 25 kérdésből 5 db. 3 pontos és 20 db. 1 pontos kérdéssel fogsz találkozni.
- Az elérhető maximális pontszám 35 pont.
- A sikeres vizsgához legalább 30 pontot kell elérned.
- A kérdésekre adható két vagy három válaszlehetőségből mindig csak egy válasz lehet jó.
- Amint megérintetted az "A""B""C" gombok valamelyikét, a gép új kérdésre ugrik.
- Ha a kérdésre nem adsz választ, az 1 vagy 3 hibapontnak számít, ezért minden kérdésre válaszolj.
- Viszont, ha nem akarsz valamelyik kérdésre választ adni, nyomd meg a T O V Á B B gombot.
- A T O V Á B B léptetett, megválaszolatlan kérdés a végén a rajta maradt idővel visszaköszön rád.
- A kérdésen megmaradt időn belül érintsd meg az "A""B" "C" gombok közül a helyesnek vélt választ.
- A számok emelkedő sorrendjében haladva a 25-dik gomb megérintése után a gép értékeli a vizsgádat.
- Az értékelő-oldalon a jó válasz (zöld NIKE pipa), a rossz (piros X) alakjában jelenik meg.
- Ha a (piros X) valamelyikét érinted, megjelenik a helyes válasz és annak magyarázata.
- Tanulóink többsége sikeresen vizsgázik, de ha még is sikertelen lenne a vizsgád,
- A vizsgahely ügyfélszolgálatánál - 4600 Ft. - azonnal kérj magadra pótvizsgát,
- Gyere be iskolánkba (pénzbe nem kerül) a vizsgaprogramon gyakorolni.
- Sikeres vizsga esetén a vezetés-oktatás menetének egyeztetése következik.
- Az egyeztetés során kiválasztod a vezetési programot, a programhoz az oktatót.
- Az irodából felhívjuk a választott oktatódat, telefonon megbeszéled vele a találkozót: Mikor, és hol?
- Az első találkozón add oda a befizetési csekket, a vizsgadíjat és tisztázd a vizsgádat: Mikor, és hol?
"AM" kategóriás tanfolyamra, és vizsgára jelentkezem!
A RUTIN vizsga menete:
- 15 perccel a vizsgakiírás időpontja előtt légy a vizsga helyszínén úgy, hogy nálad van a személyi igazolványod vagy az útleveled, Fontos, hogy érvényes legyen az okmányod. Szükséges továbbá: bukósisak, (a bukósisak kialakításától függően szemüveg), protektoros hosszúnadrág (nadrágba vagy nadrágra illeszthető térdprotektorral) és protektoros dzseki (dzsekibe vagy dzsekire illeszthető könyök- és gerincprotektorral), protektoros kesztyű, magas szárú, zárt cipő vagy csizma.
- Amikor sorra kerülsz, a bemutatkozáskor felveszik az adataidat. Ha nincs a segédmotoros kerékpár az indulási vonalnál, told oda. Azon a segédmotoros kerékpáron, amelyiken vizsgázol, először az elindulás előtti "Biztonsági ellenőrzési feladatok"-at kell elvégezned. Groteszk dolog, de ha valamit kihagysz ennél a feladatnál – a vizsgabiztos nem szól –, és attól még hibátlanul végrehajtod a kötelezően előírt "Technikai kezelési és manőverezési feladatok"-at, de megbuktál, mert pl. kihagytad a kormány-csapágy holtjátékának vizsgálatát. Rajtad kívül oktatód is nagyon dühös lesz. Reméljük, erre nem kerül sor.
Az itt lent felsorolt vizsgafeladatokból a "Minősítő lapon" feltüntetett "E1" számú biztonsági és ellenőrzési, valamint az "M1" és az "M2" technikai kezelési és manőverezési feladatokat kell elvégezned.
Vigyázz, a feladatok sorrendjét ne cseréld fel!
Még egyszer, de mostmár tételesen: a (RUTIN)vizsga 2 részből áll;
1. Biztonsági ellenőrzési feladatokból, és
2. Technikai kezelési és manőverezési feladatokból
A vizsga időtartama 15 perc, melyből 10 perc a feladatok végrehajtására biztosított idő.
1. Biztonsági ellenőrzési feladatok
Az "E1" vizsgafeladat; a jármű biztonsági berendezéseinek elindulás előtti kötelező ellenőrzése.
A vizsga technikai és manőverezési feladatainak végrehajtása előtt végezd el a kötelezően előírt ellenőrzéseket: gumiabroncsok, kormányberendezés, világító- és fényjelző berendezések, fékberendezések, fékhatás ellenőrzése.
Ügyelj, hogy a fékhatás ellenőrzését a jármű megtolásával és megállításával végezd!
Ha végeztél, akkor az "M1"-es manővert kell végrehajtanod
2. Technikai kezelési és manőverezési feladatok
Az "M1" vizsgafeladat; a kis sebességű manőverezés és iránytartás.

- Elindulás előtt vedd fel a bukósisakot és csatold be.
- A segédmotoros kerékpárt emeld le a kitámasztó lábról, és állj az indulás helyét jelző vonalhoz.
- A vizsgabiztos jelzésére indítsd be a motort, majd a megfelelő üléshelyzet elfoglalása, irányjelzés (karral vagy irányjelzővel), az indítófokozat kapcsolása és kellő körültekintés után indulj el.
- Egyenletes, lassú tempóval haladj a segédmotoros kerékpárral a kijelölt nyomvonalon (a kúpok között, illetve azok kerülésével) a kúpok érintése nélkül.
- A pálya végén fordulj meg egy ívben, és egészen lassú menetben (maximum 1 m/s) haladj át az 1 m széles és 8 m hosszú folyosón.
- A folyosóból kiérve növeld a motorkerékpár sebességét, kapcsolj második sebességi fokozatot, majd fékezz, és állj meg az úttest szélén úgy, hogy az első kerék a négy kúppal kijelölt területen belül, a megállás helyét jelző vonal előtt legyen.
- Kapcsolj "üres" sebességi fokozatot.
- A feladat végrehajtása során minden irányváltoztatási szándékodat jelezned kell, és az irányváltoztatás végrehajtásának veszélytelenségéről kellő körültekintéssel győződj meg.
Sikertelen a vizsgád, ha
- a pálya területét elhagyod;
- ha a segédmotoros kerékpárral felborulsz;
- ha útvonalat tévesztel (kúpot kihagysz);
- ha kúpnak ütközöl;
- ha menetközben leteszed a lábad;
- ha 1 m/s sebességnél gyorsabban haladsz át a folyosón;
- ha a meghatározott helyen nem állsz meg;
- ha a segédmotoros kerékpárt sebességi fokozatba kapcsolt motort akarod beindítani;
- hatechnikai kezelési hiba vagy elzárt benzincsap miatt a feladat végrehajtása közben a motor leáll;
- ha az irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztod.
Ha végeztél az "M1"- sel, akkor az "M2"-es manővert kell végrehajtanod.
Az "M2" vizsgafeladat; gyors manőverezés.

- Becsatolt bukósisakban a segédmotoros kerékpáron ülve, járó motorral az indulási vonalnál várja a vizsgabiztos indító jelzésére.
- A vizsgabiztos jelzésére az irányjelzést követően, az indító fokozat kapcsolása és kellő körültekintés után induljon el a segédmotoros kerékpárral.
- Gyorsíts fel 15-20 km/h sebességre és a kúpok között a kijelölt nyomvonalon a segédmotoros kerékpár döntögetésével szlalomozva haladj, majd a pálya végénél elhelyezett kúpok körül két "nyolcas"-t írj le.
- A "nyolcas"-ból kihajtva a pálya szélén, a kúpok mellett gyorsítva haladj visszafelé.
- Gyorsíts fel kb. 20-25 km/h sebességre.
- Az úttest szélénél lévő jelző kúptól és a fékezés kezdetét jelző vonaltól kezdve intenzív fékezéssel, mindkét fék egyidejű használatával, a segédmotoros kerékpárral úgy állj meg, hogy az első kerék a megállás helyét jelző vonal előtt legyen.
- Kapcsolj "üres" sebességi fokozatot.
- A megállási szándékot nem kell jelezned.
- A feladat végrehajtása során irányjelzést csak elinduláskor kell adnod.
Sikertelen a vizsgád, ha
- az indulásnál az irányjelzést vagy a körültekintést elmulasztod;
- ha útvonalat tévesztel (kúpot kihagysz);
- ha a pálya területét elhagyod;
- ha a segédmotoros kerékpárral felborulsz;
- ha kúpnak ütközöl;
- ha menet közben leteszed a lábad;
- ha nem gyorsítasz fel az előírt sebességre;
- ha az előírt fékúton nem tudsz megállni;
- ha a megálláskor nem használod mind a két féket.
"AM" kategóriás tanfolyamra, és vizsgára jelentkezem!
A Forgalmi vizsga menete:
15 perccel a vizsgakiírás időpontja előtt légy a vizsga helyszínén úgy, hogy nálad van a személyid vagy útleveled.
- Fontos, hogy érvényes legyen minden okmányod. Szükséges továbbá a bukósisak, a szemüveg (a bukósisak kialakításától függően), protektoros hosszúnadrág (nadrágba vagy nadrágra illeszthető térdprotektorral) és protektoros dzseki (dzsekibe vagy dzsekire illeszthető könyök- és gerincprotektorral), protektoros kesztyű, magas szárú zárt cipő vagy csizma viselete.
- A forgalmi vizsgán egyidejűleg maximum ketten vizsgázhattok.
- A vizsga alatt a vizsgabiztos és az oktató személyautóval kísér téged.
- A forgalomban eltöltött vezetési vizsgád időtartama 30 perc, de ebből általában 10 perc a bemutatkozással és az adminisztrációval telik el.
- Az elindulás előtt az oktatód tájékoztatatása szerinti útirányt kell követnetek, természetesen a forgalmi szabályok betartásával.
1.) Elindulás:
- Vedd fel a bukósisakot, állítsd és csatold be.
- Ezt követően a segédmotoros kerékpárral a motor beindítása után határozottan, biztosan, egyenletesen, a szükséges berendezéseket, jelzéseket, világítást használva, körültekintően indulj el.
- Indulás előtt hátrapillantással (a visszapillantó tükörből is) győződj meg a forgalomról.
- Adj elsőbbséget a forgalomban résztvevők számára.
- Az úttestre várakozóhelyről, kapukijáróból kihajtáskor az úttesten haladó járműveken kívül a gyalogosoknak (kerékpárúton haladóknak) is elsőbbséget kell adnod, valamint irányjelzést a forgalomba való bekapcsolódási irányodnak megfelelően.
- A forgalmi okból történt megállás utáni elindulás esetén, a továbbhaladás veszélytelenségéről meg kell győződnöd!
Hibát jelent, ha
- a benzincsapot nem nyitod ki;
- nem adsz gyújtást;
- a motort lefullasztod;
- a pedálokat, a kormányt és a féket nem összehangoltan kezeled;
- nem a forgalmi helyzetnek megfelelően közlekedsz
- lassan vagy "erőszakosan" indulsz el a járművel;
- a járművel nem egyenletesen gyorsítva indulsz;
- a világítást (tompított fényszóró) nem kapcsolod be.
2.) A haladási sebesség megválasztása:
- A segédmotoros kerékpárral a forgalomba való bekapcsolódás után a megfelelő sebesség-fokozatokat használva, egyenletesen és dinamikusan gyorsítva vedd fel a forgalom ritmusának megfelelő sebességet, de ne lépd túl a motorkerékpárra és útvonalra megengedett legnagyobb sebességet.
- Vedd figyelembe az út-, a forgalmi-, a látási- és időjárási viszonyokat, továbbá a motorkerékpár sajátosságait.
- Az igénybe vett úttest méretei, burkolata, útburkolati jelek, jelzőtáblák, jelzőfények, villamos-sínek figyelembevételével ismerd fel az úttest típusát, forgalmi rendjét.
- A körülményektől függően mindig olyan sebességet válassz, hogy a motorkerékpár mozgása a közlekedés többi résztvevőjében ne keltsen bizonytalanságot cselekvési szándékod felől.
- Tarts biztonságos követési- és oldaltávolságot.
- Vezetés közben a kezelő- és irányító berendezéseket a forgalmi helyzetnek, az elvégzendő manővernek megfelelően összehangoltan kezeld.
- Érzékeld a fékpedálra gyakorolt erő hatását és azt szükség szerint tudd módosítani.
- Sebességváltáskor a motor-kerékpárral ne térjel a haladási iránytól!
- A segédmotoros kerékpárral az útkereszteződéseket olyan sebességgel közelítsd meg, hogy a helyzet gyors felismerésével eleget tehess elsőbbségadási kötelezettségednek, e tekintetben másokat a sebességgel ne tévessz meg, és szükség esetén meg tudj állni!
- Főútvonalon vagy védett útvonalon haladva az útkereszteződésnél körültekintően kell vezetned, felkészülve arra, hogy esetleg lassítani vagy fékezni kell, vagy irányváltoztatást kell végezni a főútvonalra vagy védett útvonalra kihajtó jármű vagy a járművek miatt.
- Egyenrangú utak kereszteződésénél az út beláthatóságától függően fékezz, kapcsolj vissza, és ha indokolt, tovább fékezve (cm-sebességgel) haladj úgy, hogy eleget tehess az elsőbbségadási kötelezettségednek.
- Pillants balra is, hogy az onnan érkezők szándékát is felismerhesd.
- Kijelölt gyalogos átkelőhely közelében, és ahol a gyalogosok közlekedésére számítani lehet, segédmotoros kerékpárral úgy haladj, hogy meg tudj győződni arról, hogy közlekednek-e ott gyalogosok, vagy várható-e, hogy az odaérkezésedig az úttestre lépnek.
- Szükséges mértékben csökkentsd a sebességet, figyeld a gyalogosokat, ha indokolt, további lassítással vagy megállással tegyél eleget elsőbbségadási kötelezettségednek.
- A mozgásod legyen összhangban elsőbbségadási szándékoddal.
Hibát jelent, ha:
- indokolatlanul és rendszeresen magas fordulatszámon működteted a motort;
- felkapcsolásoknál nem gyorsítod fel eléggé a járművet, a motor rángat;
- visszakapcsoláskor nem a haladási sebességnek megfelelő sebességi fokozatba kapcsolsz;
- nem a forgalmi viszonyoknak megfelelően gyorsítasz, lassítasz, vezetésed "darabos";
- nem törekszel a forgalmi, időjárási, látási és útviszonyoknak, a jármű sajátosságainak megfelelő sebesség megválasztására (indokolatlanul lassan haladsz);
- a követési távolságot helytelenül választod meg;
- álló járművek mellett a sebességhez mérten túl közel haladsz el.
3.) Nyomtartás, irányváltoztatás, kanyarodás
- A segédmotoros kerékpárral a számodra megadott útszakaszon az arra vonatkozó közlekedési szabályok figyelembe vételével, a jobbra tartás szabályát ésszerűen alkalmazva a továbbhaladási szándékodnak megfelelő nyomvonalon haladj.
- A lehetséges mértékben jobbra tartva közlekedj (az út szélén várakozó járművek közé ne hajts be, mellettük lehetőleg "ajtónyitásnyi" oldaltávolságot tarts).
- A választott forgalmi sávon belül a forgalom ritmusát vedd fel.
- A cselekvésed legyen előrelátó, kísérd figyelemmel a forgalom többi résztvevőjét (a mögöttes forgalmat, és azok mozgását is).
- Illeszkedj be a kialakult forgalom rendjébe.
- Sávváltoztatásokat irányjelzéssel, kellő körültekintés mellett (a mögöttes és az igénybe veendő sáv forgalma és a motorkerékpár melletti forgalom figyelésével), a megfelelő sebesség megválasztásával, határozottan kell végrehajtanod.
- A kikerülést, előzést kellő körültekintés után – ha irányváltoztatással jár – jelezve, megfelelő szögben kihúzódva, és határozottan hajtsd végre.
- Az előzendő jármű, a kikerülendő álló jármű, illetve egyéb akadály, továbbá a gyalogosok mellett biztonságos oldaltávolságot tarts.
- A biztonságos oldaltávolság megválasztásakor vedd figyelembe a saját és a közlekedő társaid járműveinek sebességét, az úttesten haladó gyalogosok mozgását, a járművek menettulajdonságait és egyéb jellemzőit (pl. pótkocsis szerelvény, állati erővel vont jármű, egy nyomon haladók stb.), az út-, a forgalmi-, a látási- és az időjárási viszonyokat (síkos, sáros, gödrös út, oldalszél stb.).
- A kanyarodásokat a kanyarodás szabályainak betartásával, a közúti jelzések figyelembevételével hajtsd végre.
- Kanyarodási szándékot kellő körültekintés után előbb jelezd, és csak azután fékezz, illetve készülj fel a manőverre.
- Ha előzetesen nem kötelező megállni, fékezés után kapcsolj vissza, a használd a motorféket, szükség szerint tovább fékezz, és csak akkor gyorsíts ismét, ha meggyőződtél a kanyarodás veszélytelenségéről.
- Vedd figyelembe az útkereszteződés és a motorkerékpár, illetve más járművek jellemzőit.
- Kanyarodáskor a kormányt a kanyar ívének és a motorkerékpár sebességének megfelelően fordítsd.
- Útkereszteződés előtt a forgalmi rendet figyelembe véve a kanyarodási szándékodnak megfelelően sorolj be.
- Ha a besorolás irányváltoztatással (sávváltoztatással) jár, akkor a besorolást az ide vonatkozó szabályok betartásával hajtsd végre.
Hibát jelent, ha:
- kormányfogásod, iránytartásod bizonytalan, merev, helytelen;
- jobbra tartás okán a parkoló járműveket "szlalomozva" kerülgeted;
- kanyarban szakaszosan kormányozol, szabályos területen, de helytelen íven kanyarodsz;
- irányváltoztatás előtt – amikor azt semmi sem indokolja – előbb fékezel, és csak azután jelzel;
- a mögöttes forgalmat nem rendszeresen (csak a manőverek alkalmával) ellenőrzöd;
- a járműved melletti forgalmat nem kíséred figyelemmel;
- előzéskor, kikerüléskor hirtelen kormánymozdulattal (meredeken) húzódsz ki;
- az előtted lévő akadályt nem veszed kellő időben észre;
- a jobbra vagy balra kanyarodásra kínálkozó alkalmat nem használod ki;
- a besorolást késve, de egyébként szabályosan hajtod végre;
- nem a továbbhaladási szándékodnak megfelelően sorolsz be.
4.) Helyzetfelismerés, jelzések figyelembe vétele, adása, észlelése
- Ismerd fel az úttest típusát, forgalmi rendjét, a rád vonatkozó közúti jelzéseket és azoknak megfelelően közlekedj.
- Az útkereszteződéshez közeledve tudnod kell, hogy a haladásod irányának megfelelően mi szabályozza az áthaladási elsőbbséget, a besorolást, a jobbra vagy a balra bekanyarodást.
- A helyzet gyors áttekintésével győződj meg arról, hogy kinek és hogyan (lassítással vagy megállással) kell elsőbbséget adni.
- Elsőbbséggel rendelkező útvonalon, útkereszteződés felé haladva fel kell ismerned, hogy elsőbbséged van ("Főútvonal", illetve az "Útkereszteződés alárendelt úttal" jelzőtábla stb.).
- Az elsőbbségről lemondhatsz, hogy ha ezzel a forgalom többi résztvevőjén vagy valamelyik szorult helyzetbe került közlekedési társadon segíteni tudsz.
- Le kell mondanod az elsőbbségről minden olyan esetben, amikor balesetveszélyt vagy balesetet kell megelőzni, illetőleg elhárítani!
- Ha az útkereszteződésben a forgalmat rendőr irányítja, akkor a rendőr jelzéseinek megfelelően kell cselekedned.
- Ha a forgalmat fényjelző készülékkel irányítják, a zöld jelzésnél győződj meg arról, hogy az áthaladási, kanyarodási lehetőséged valóban biztosított-e.
- Tudnod kell, hogy mi a különbség a kör és a nyíl alakban világító zöld jelzés között, és ennek megfelelően mi a teendőd a jobbra vagy a balra kanyarodáskor.
- Sárga jelzésnél állj meg, amennyiben a jelzést féktávolságon kívül kapod, és a kereszteződés előtt biztonságosan meg tudsz állni.
- Ha a jelzést féktávolságon belül kapod, törekedj a kereszteződés mielőbbi elhagyására.
- Piros jelzésnél állj meg.
- Piros-sárga jelzés esetén a kereszteződéshez közeledve - a közlekedőtársak mozgását is figyelve - sebességet tartva (esetleg csökkentve) várd ki a zöld jelzést, és ha lehet, megállás nélkül folytasd utadat.
- Álló segédmotoros kerékpárral készülj fel az indulásra, hogy zöld jelzésre egyenletesen, rángatás nélkül, gyorsítva tudj elindulni.
- Villogó sárga jelzésnél fokozott óvatossággal és körültekintéssel közelítsd meg aa villogó-sárga lámpával biztosított veszélyes helyet vagy útkereszteződést.
- A veszély jellegétől függően cselekedj, készülj fel az esetleges megállásra is!
- A kereszteződésben, ha a forgalmat nem irányítják, a főútvonal és az elsőbbséget szabályozó táblák az irányadók vagy az egyenrangú utak kereszteződésére vonatkozó szabályok a meghatározóak, tartsd be az ide vonatkozó szabályokat.
- Ha az útkereszteződés előtt "Állj! Elsőbbségadás kötelező" tábla van, megállásra felkészülten kell a kereszteződést megközelítened, és meg kell állnod a kötelező megállás helyét jelző vonalnál (a vonal előtt), annak hiányában pedig az útkereszteződésbe való behajtás előtt.
- A keresztező járműforgalom elsőbbségének biztosítását követően kellő körültekintéssel kell elindulnod.
- Meg kell győződnöd, hogy védett útvonalon haladnak-e a járművek és elsőbbségüket (szükség esetén) ismételt megállással is meg kell-e adnod.
- A kötelező megállás helyét jelző vonal hiányában ott kell megállnod, ahonnan a keresztező forgalmat már látod, de még nem zavarod (illetőleg akadályozod), és az elsőbbség megadása után biztonságosan tudod folytatni utadat.
- Ha az útkereszteződés előtt "Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla van, a kereszteződést úgy kell megközelítened, hogy a keresztező járműforgalom és a kijelölt gyalogos átkelőhelyen haladó gyalogosok számára - ha kell megállással is - elsőbbséget tudj adni.
- Kijelölt gyalogos átkelőhely felé úgy haladj, hogy szükség esetén megállással is biztosítani tudd a gyalogosok elsőbbségét, és e tekintetben őket a sebességeddel ne téveszd meg.
- A kijelölt gyalogos átkelőhelyen való áthaladáskor, illetve a megállás utáni elinduláskor a gyalogosok és a motorkerékpár között – a gyalogosok folyamatos haladására számítva – mindig kellő és biztonságos oldaltávolságot tarts.
- Fokozott figyelemmel kísérd mozgásukat, magatartásukat, és csak akkor gyorsíts, ha a kijelölt gyalogos átkelőhelyet, a "gyalogosok vonalát" elhagytad.
- Vasúti átjáróhoz közeledve, annak jellegétől és beláthatóságától függően csökkentsd a sebességet, fénysorompó esetén a villogó fehér jelzésnél is csak azután hajts rá a vasúti átjáróra, ha az áthaladás veszélytelenségéről meggyőződtél.
- Végig tartsd be a motorkerékpár kivilágítására vonatkozó előírásokat.
- Mindig meg kell győződni arról, hogy a jelzőberendezéssel adott jelzéseidet mások is észreveszik-e, és azokra megfelelő módon reagálnak-e.
- Amennyiben lemondasz az elsőbbségedről, vagy gyalogosokat engedsz át magad előtt úgy mozogj, hogy az összhangban legyen az elsőbbségadási szándékoddal.
- Észre kell venned a közlekedő társak hang-, fény- vagy kézjelzését.
Hibát jelent, ha:
- a kereszteződés előtt - a körülményekhez képest - túlságosan távol kezded ela lassítást;
- a közlekedési helyzetet lassan ismered fel;
- a helyes besorolás után elsőbbségadás vagy manőver céljából nem ott állsz meg a járművel, ahonnan a helyzetet felismerhetnéd;
- a közúti jelzésekre kissé késve, de helyesen reagálsz;
- piros-sárga jelzésnél nem készülsz fel az indulásra;
- tilos jelzésnél behúzott tengelykapcsoló karral, sebességi fokozatba kapcsolva állsz a járművel;
- járdán lévő gyalogosokat az úttestre "csalogatod";
- kissé késve vagy félrevezetően adsz irányjelzést;
- nem kellő ideig - rövid ideig- adsz irányjelzést;
- nem győződsz meg arról, hogy jelzéseidet észlelték-e a közlekedő társaid;
- a közlekedési társak jelzéseire nem megfelelő módon reagálsz;
- a mögöttes és a jármű melletti forgalmat nem figyeled rendszeresen.
5.) Lassítás, megállás
- Mindig az út-, a forgalmi-, a látási- és időjárási viszonyoknak megfelelően lassíts!
- A lassítást gördülő fékezéssel hajtsd végre! Tartsd be a lassítás (megállás) helyes technikai sorrendjét.
- Forgalomból való "kiálláskor" kellő körültekintés mellett kapcsold az irányjelzőt, és csak ezután kezdj fékezni.
Hibát jelent, ha:
- a megálláskor a motort lefullasztod;
- a fékberendezéseket nem a megfelelő erővel vagy módon működteted, illetve a fékerőt nem vagy képes módosítani;
- lassításod nem egyenletes;
- nem megfelelő az irányjelzésed és a fékezésed sorrendje;
- az előtted álló jármű mögött vagy a melletted álló jármű mellett, túl közel állsz meg.
6.) Forgalmi szabályok gyakorlati alkalmazása
- A közlekedés általános rendelkezéseit, a közúti jelzéseket, a járműközlekedésre vonatkozó szabályokat ismerd, tudd a gyakorlatban alkalmazni, és azoknak megfelelően közlekedj.
- A vizsgabiztos értékeli azoknak a szabályoknak megfelelő műveleteknek vagy manővereknek a végrehajtását is, amelyek a korábbi minősítési pontoknál nem szerepeltek.
- Tudd, hogy az vizsgateljesítményed értékelésekor a konkrét helyzetekben elkövetett hibákat, a pontatlanul, vagy a helytelenül végrehajtott műveleteket, manővereket a szabálytalanság mértékétől függően fogja a vizsgabiztos mérlegelni.
"AM" kategóriás tanfolyamra, és vizsgára jelentkezem!
|